שלב ראשון - למה צריך אפיון?

שלב ראשון - למה צריך אפיון?
לא אחת, פונים אלינו יזמים וחברות המבקשים מאיתנו לעזור להם להביא את המיזמים שלהם לאוויר העולם. יש מי שמגיע עם רעיון ראשוני, יש מי שמגיע עם רעיון מגובש ויש מי שאף מכין מסמך דרישות קצת ומצפים לקבל תשובה לשתי:
"מה תהיה עלות הפיתוח?"
"כמה זמן התהליך יקח?"
לרוב, על מנת לענות על השאלות הללו בצורה כנה, צריך ליצור שפה משותפת בין כל בעלי המקצוע שיהיו שותפים לדרך. לשפה המשותפת הזאת קוראים מסמך אפיון וכאן החלטנו לפרט: מהו אפיון, כיצד זה יכול לעזור לכם וכיצד בונים אותו.

אז ראשית, מהו אפיון?
אפיון הוא מסמך המתאר את התוצר הסופי שרוצים לקבל בסוף הדרך. מטרתו להציג לכל בעלי המקצוע שיהיו מעורבים בפרויקט, את החלק שלהם וליצור בין כולם שפה משותפת ותיאום ציפיות.
אפיון טוב יאפשר, גם למי שאינו מגיע מתחום הפיתוח, להבין מה יהיה המוצר בסוף הדרך ואפילו לקבל תחושה ראשונית של המוצר בטרם נכתבה שורת הקוד הראשונה.

מה רצוי שיהיה במסמך האפיון?
המובן מאליו, זו התכולה של המוצר המבוקש. אבל אפיון צריך לסקור פעמים רבות את הרקע. כך למשל, אם מתכננים מוצר לאוכלוסייה מיוחדת (קהל מבוגר, לדוגמה) כדאי לציין זאת בהרחבה באפיון, על מנת לתת רקע ראוי לכל בעלי המקצוע שיהיו מעורבים בהקמת הפרויקט. כך לדוגמה המעצב, יידע כבר מהשלב הראשון, לבחור בצבעים ופקדים שיהיו נוחים לאוכלוסייה המבוגרת ובודק ה-QA, ייתן משקל ראוי לבדיקות על מכשירים שהגדרות הנגישות שלהם בחרו להגדיל את התצוגה עבור אנשים כבדי ראיה.

מהן מטרותיו של האפיון?
למסמך האפיון מספר מטרות אשר סדר חשיבותן משתנה בין פרויקט למשהו, אבל כדאי לקחת אותן בחשבון:

    א. לאפשר לכל המעורבים בפרויקט לקבל הצצה ראשונית בתוצר, עוד לפני שנכתבה שורת הקוד הראשונה. בדיוק כמו תוכנית אדריכלית המאפשרת לכל אחד להבין את הפרמטרים הבסיסיים של הבניין, הרבה לפני שהגיעו הדחפורים.

    ב. ליצור תיאום ציפיות ולהקטין ככל האפשר את הטעויות הנובעות ממנעד הגדרה רחב מדי שהועבר למתכנת או למעצב. "כלל האצבע" לעניין הוא לשאול את עצמך, האם שלושה מתכנתים שונים יכולים בתום לב לפתח את המוצר שלי בצורה שונה לחלוטין? אם התשובה חיובית – זה אומר שהגדרת המשימה לוקה בחסר.

    ג. לחסוך זמן ומשאבים יקרים שיידרשו על מנת לתקן טעויות תוך כדי הפיתוח ולמעשה את הזמן המבוזבז שלקח לעשות את הטעויות הללו מלכתחילה.

    ד. מחקר טכנולוגיות זמינות ומגבלות – בשלב האפיון, עולות לעתים שאלות אודות הזמינות של טכנולוגיות חדשות, מגבלות ידועות ועוד. כל אלו דורשים לעתים עבודת מחקר קטנה על מנת לבדוק מה יהיה הכיוון הנכון למוצר שלכם. לעשות את המחקר הזה בשלב האפיון ולא תוך כדי הפיתוח – חוסך משאבי זמן ותקציב יקרים!

האם אני יכול לעשות אפיון לבד?
בוודאי!!! אומנם רצוי שגורם מקצועי ומנוסה יהיה חלק בכתיבת האפיון, אבל את הבסיס אתם בהחלט יכולים לעשות בעצמכם עם קצת שיעורי בית והצצה במסמכי אפיון גנריים. לא פעם פגשנו מסמכי אפיון מעולים ומפורטים שנכתבו על ידי גורמים ללא הכשרה מקצועית מוקדמת. 

איך פי.די.איי.סי יכולה לעזור לי עם מסמך אפיון?
בתור בית תוכנה ותיק ומוביל בתעשייה, יש לנו ניסיון רב באפיון בסקירת דרישות, אפיון ומחקר מקדים לפיתוח. לרוב, התהליך אצלנו מורכב מסדרה של פגישות עם הלקוח ועם מגוון רחב של אנשי מקצוע מנוסים הרלוונטיים לתחום של הפרויקט. לאחר כל פגישה, אחד המאפיינים שלנו יסכם ויבצע מחקר (במידת הצורך) ויהפוך את הרעיון למסמך אפיון מושלם המותאם ללקוח באופן מפורט ביותר שרוב אנשי המקצוע בתחום יבינו ויוכלו ליישם.

האם שימוש בשירותי האפיון שלכם דורש ממני לבצע אצלכם גם את הפיתוח?
ממש לא! אנחנו מאמינים בשקיפות ולקוחות חוזרים על בסיס שביעות רצון (ולא בגלל שהם כבולים). לכן אנחנו מזמינים אתכם לעשות אצלנו את תהליך האפיון ובסיום התהליך לקחת את המסמך לחברות אחרות בארץ או בחו"ל.


רוצים לקבל שיחת ייעוץ ראשוני מתנה? צרו קשר בלינק המצורף ונתאם פגישה עם אחד ממנהלי הפרויקטים שלנו אצלינו במשרדים. 
הקפה והחנייה? - עלינו
הרעיון והחזון? - עליכם!

הבהרה: במאמר ניסינו לסקור את הקווים הכלליים של המכנה המשותף למרבית מוצרי התוכנה. קיימות מספר שיטות פיתוח אשר בהן משקלו או תכולתו של מסמך האפיון משתנים, ננסה להתייחס לכך במאמר נפרד.